De juiste bouwstoffen voor de ontwikkeling van je kind

Voedingsstoffen spelen een cruciale rol in het ontwikkelende immuunsysteem van je kind. Maar in welke voeding zitten die ‘goede’ voedingsstoffen?

Voedingsstoffen zijn onderverdeeld in brandstoffen en bouwstoffen. Brandstoffen geven je lichaam energie om te denken. bewegen etc. Denk hierbij aan suikers, vetten, koolhydraten. Bouwstoffen heeft je lichaam nodig om te groeien, herstellen etc. Hierbij kun je denken aan vitaminen, mineralen en ijzer.

ZINK

Zink is een belangrijke voedingsstof voor het immuunsysteem, het is ook een van de essentiële mineralen die nodig zijn om eiwitten en DNA in het lichaam te maken. Je lichaam produceert geen zink en slaat het ook niet op, dus je moet het uit voedsel halen.

Waar zit zink in?
Onder andere in vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen.

SELENIUM

Selenium is een krachtige antioxidant die het immuunsysteem en de leverfunctie ondersteunt. Het beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. 

Waar zit selenium in?
Granen, knoflook, broccoli, noten, vis, rundvlees en zuivelproducten.

IJZER

IJzer is een van de meest cruciale voedingsstoffen. IJzer is een mineraal dat onder andere belangrijk is voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam.

Waar zit ijzer in?
Witte bonen, linzen, spinazie (en andere donkere bladgroenten)

VITAMINE A

Beta-caroteen, dat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A, helpt bij het reguleren van cellulaire immuunresponsen. Het is aangetoond dat het ontstekingsremmende eigenschappen heeft.

Waar zit vitamine A in?
Wortelen, abrikozen, mango’s, spinazie en meloen.

VITAMINE C

Nou, geen verrassingen hier. Vitamine C is een krachtige antioxidant die bekend staat om zijn rol bij het ondersteunen van het immuunsysteem en de cellulaire functie. Tijdens infecties nemen de vitamine C-spiegels in plasma af, omdat het lichaam het gebruikt om infecties te bestrijden.

Daarom is het belangrijk om de vitamine C tijdens verkoudheid te laten stromen. Bonus: het helpt ook bij de opname van ijzer.

Wist je dat door het invriezen van maaltijden deze essentiële voedingsstoffen het best bewaard blijven? Niet alleen jij, maar ook wij willen het beste voor je kindje! Check ons complete assortiment!