Winkelmandje
0.00
Winkelmandje
0.00

Verhoog je weerstand met voeding

Heb jij het gevoel dat je weerstand laag is? Daar kun je iets aan doen met gezonde voeding. Het is echter niet zo dat je weerstand in de herfst en winter lager is dan in de zomer. Je weerstand heeft het alleen een stuk zwaarder te verduren.Bacteriën en virussenDit komt doordat we veel vaker binnen zitten met de ramen dicht. Hierdoor wordt de lucht minder vaak ververst, waardoor bacteriën veel langer aanwezig blijven en zich goed kunnen vermenigvuldigen.Daarnaast kom je in aanraking met veel meer mensen, omdat je wat vaker de bus of trein neemt in plaats van de fiets. Deze gevolgen van kouder weer vergroten de kans op besmetting.Optimale voedingEen gezond en gevarieerd eetpatroon kan ook bijdragen aan een goede weerstand. Een gezond eetpatroon bestaat uit voldoende volkorenproducten, twee stuks fruit, 250 gram groente, één à twee keer (magere) zuivel, vlees, vis of vleesvervanger, voldoende vetten en voldoende vocht.Zorg voor veel variatie, want alle producten bevatten weer andere voedingsstoffen en in verschillende hoeveelheden. Door veel te variëren, krijg je van alles voldoende binnen.Vitamine A en CDe vitamines A en C zijn erg belangrijk voor een goede weerstand. Vitamine A is belangrijk voor de gezondheid van je huid. Vitamine C zorgt ervoor dat er meer eiwitten worden gemaakt, die ziekteverwekkers uitschakelen. Echte weerstandsbommetjes zijn: lever, halvarine, margarine, vis, zuivelproducten, citrusvruchten, groente en aardappelen.DarmfloraDaarnaast is ook een gezonde darmflora van belang voor een goede weerstand. Het grootste gedeelte van ons immuunsysteem zit immers in de darmen. Zorg daarom voor voldoende vezels uit groente, fruit en volkorenproducten en drink daarnaast voldoende.Andere tipsZorg voor voldoende beweging.Slaap voldoende en voorkom stress.Ventileer je huis goed door ramen op een kier te zetten.Ga regelmatig lekker naar buiten.Zorg voor goede persoonlijke hygiëne. Vooral je handen zijn een grote bron van besmetting. Was je handen daarom goed en regelmatig.BRON: gezondheidsnet.nl
Source: New feed

Leave your thought